2025. második félévében a 7.b osztály lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyen a Hősök Tere Alapítvány trénerei által vezetett, négy alkalomból álló „Anti-bullying, hétköznapi hősök” foglalkozássorozaton. A program célja az volt, hogy a diákok megismerjék a mindennapi hősök szerepét, felismerjék a segítségnyújtás fontosságát, és elsajátítsák azokat a készségeket, amelyekkel hatékonyan támogathatják társaikat és környezetüket.
Az első alkalommal a hétköznapi hősök fogalmát járták körbe. Megvizsgálták, milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy segítőkész ember, és mi szükséges ahhoz, hogy valaki valóban cselekvő hőssé váljon. A diákok aktívan bekapcsolódtak a beszélgetésbe, számos értékes gondolatot osztottak meg, és személyes élményeiket is megosztották arról, hogy mikor és milyen módon segítettek másokon – legyen szó akár idegenekről, akár közeli ismerősökről. |
A második foglalkozáson a tanulók játékos és szituációs gyakorlatok segítségével dolgozták fel a témát. Két csoportban vitatták meg, mit lehet tenni, ha valaki segítségre szorul. A beszélgetések középpontjában olyan kérdések álltak, mint: „Milyen felelősségünk van egy adott helyzetben?”, „Kinek lehet szólni?”, „Mit kell tennem?”. Mindenki választott magának egy szituációt, ahol a leginkább segítene, majd elmagyarázták, hogy miért pont azt választották. A diákok több személyes példát is hoztak, majd közösen elemezték, milyen tényezők segítik vagy akadályozzák a segítségnyújtást.
A harmadik foglalkozáson a múlt alkalommal megbeszélt szituációkat felidézve beszélgettek. A segítségnyújtáshoz szükséges pozitív tulajdonságokat egy mozgásos játékkal elevenítették fel. Végül hosszasan megvitatták, az akadályozó és segítő tényezőket, helyzeteket, majd lépésről lépésre felállították a legfontosabb teendőket az ilyen helyzetekben. A kártyák egy része olyan akadályokat és társas hatásokat mutat be, amelyek befolyásolhatják az emberek reakcióit.
A negyedik foglalkozáson összegezték az eddig tanultakat, majd szituációs játékokon keresztül elmélyítették tudásukat a hétköznapi hősökkel kapcsolatban. Megfogalmazták, hogy a hősiesség nem feltétlenül nagy tettekben nyilvánul meg, hanem a mindennapi kedvességben, kitartásban és empátiában is. A szituációs játékok segítettek felismerni, hogyan lehetnek ők maguk is hétköznapi hősök azzal, hogy segítenek valakinek, akinek szüksége van rá. Megbeszélték, hogy mekkora szerepe van annak, ha a nem vagyunk egyedül. Nem kell egyedül cselekednünk, ha összefogunk, akkor sokkal bátrabban közbe lehet lépni. A beszélgetések során mindenki elmondta, hogy mit tanult a foglalkozásokon: volt, aki jobban megértette a mások helyzetébe való beleérzés fontosságát, mások pedig rájöttek, hogy ők maguk is sokkal többet segítenek a környezetüknek, mint azt korábban gondolták. Ezen az utolsó alkalmon mindenki megosztotta, hogy mit visz magával a tanultakból. Akár egy-egy gondolatot, érzést vagy akár egy konkrét elhatározást, hogy a jövőben tudatosabban figyel másokra. Volt, aki az első találkozás óta észrevette magán, hogy segítőkészebbé vált, és jobban oda tud figyelni a körülötte lévőkre. És volt, aki nyugalmat lelt abban, hogy most már tudja, hogy egy-egy konkrét szituációban mit és hogyan csináljon, kihez forduljon, és hogyan váljon hétköznapi hőssé.
A négy másfél órás találkozó során kiemelt szerepet kapott az aktív figyelem és a másik tisztelete. A diákokat arra ösztönözték, hogy meghallgassák egymást, kivárják a megfelelő pillanatot a hozzászólásra, és ne vágjanak egymás szavába. Míg ez az első alkalommal még kihívást jelentett, hétről hétre egyre tudatosabban figyeltek egymásra, így a beszélgetések egyre gördülékenyebbé és mélyebb tartalmúvá váltak.
Ez a programsorozat nemcsak a segítségnyújtás lehetőségeire és felelősségére világított rá, hanem erősítette a közösségi szellemet, és segítette a diákokat abban, hogy bátrabban és tudatosabban álljanak ki egymásért a mindennapokban.
Hálásan köszönjük a Hősök Tere Alapítványtól érkezett trénereknek, Krisztának és Larának, hogy mindig nagy lelkesedéssel, őszinte nyitottsággal és elkötelezettséggel érkeztek hozzánk, inspirálva diákjainkat arra, hogy ők maguk is hétköznapi hősökké váljanak – pont úgy, mint Kriszta és Lara.