Szakmai beszámoló meghívott külföldi szakember látogatásáról
Projektkód: 2023-1-HU01-KA122-SCH-000133959
2024. szeptember 27-én Jukka Sinnemäki finn tanár a Gödöllői Református Líceum Gimnázium vendége volt.
Jukka Sinnemäkit egy iskolai csoportos Erasmus-utazás alatt ismerhettük meg, a Jyvaskylai
Keresztény Iskolában, és meglepve tapasztaltuk akkor ötödikes osztályába belépve, hogy
egyrészt magyarul beszélgethettünk vele, másrészt csupa rendhagyó elemet fedeztünk fel a
tanteremben: bordásfalat, gyűrűn csüngő, vagy futópadon edző gyerekeket,
babzsákfoteleket, pedig matekórán voltunk. Hazatérve levelezni kezdtünk, és kiderült, hogy
Jukka egy világszintű elismerés birtokosa is, a Global Teacher Prize döntőjébe került tanár.
Hogyan kell tanítani, mi lenne a feladatunk, a rengeteg, tanárok felé irányuló elvárásból a
legfontosabbakat hogyan lehetne kiválasztani – mit gondol erről ő? Ezt mi is szerettük volna
megtudni. Megszületett egy látogatás és egy olyan nyitott alkalom ötlete, amely során
iskolánk egész tantestületével, és a Pest-megyei, környező iskolák érdeklődő kollégáival is
együtt gondolkodhattunk.
A Líceum nyilvános műhelybeszélgetését a Gödöllői Városi Könyvtárban rendeztük meg,
aminek nyolcvanfős rendezvénytermét megtöltötte a sok érdeklődő tanár, diák, szülő. Az
előadás talán leglényegesebb témája a tanulás-tanítás helyzetére történő tudatos reflexió
volt. Átgondolni, mit is szeretnénk elérni, hogyan tudjuk formálni a jövőt, mit tehetünk meg a
saját kereteink között. Meglátni a gyerekekben a láthatatlant, elsőbbséget adni a
kapcsolatnak a tananyaggal szemben, tudomásul venni, hogy ahhoz, hogy tanulni és
tanítani tudjunk, gondoskodnunk kell magunk és a gyerekek jól-létéről: mind mind olyan
alapelvek, amelyek segítenek nekünk kijelölni az utat a jövő iskolájához.
A jól-lét / wellbeing Erasmus+ projektünk egyik fő fókusza volt. Egyszerűen megfogalmazva,
mitől érezheti magát jobban egy iskolában a tanár és a diák? Jukka szerint tudnunk kell, mik
a gyerekek szükségletei, és ezt ők maguk is el tudják mondani, ha rákérdezünk. A
gyerekeknek kellenek szabályok, de hagyni kell őket gyereknek maradni is. Tisztelnünk,
szeretnünk és értenünk kell tanítványainkat. Fontos, hogy bízzunk bennük. Tanárként pedig
feladatunk a kiégés megelőzése is, a határaink őrzése, erősségeink őrzése, fejlesztése.
Tudnunk kell megállni, kevésbé fontos feladatokat elengedni a saját életünkben, és ugyanígy
fontos, hogy ne hajszoljuk, ne versenyeztessük állandóan a diákjainkat sem. A rohanás
nem kedvez a könyörületességnek és az irgalomnak, pedig erre mindenkinek szüksége van
és enélkül nem lesz igazi kapcsolatunk a diákokkal. Kapcsolatok nélkül pedig mi fontosat
tudunk átadni?
Jukka Sinnemäkival az előadást követően a közönség kérdései mentén beszélgettünk, majd
a rendezvény második szakaszában csak a saját intézményünk körében ültünk le vele. Tele
voltunk kérdéssel, jó volt együtt gondolkodni a munkánk értékességén, a tanári szerepen, a
mindig örök értékeken, oktatáspolitikai kérdéseken. Az esemény sajtóvisszhangja a
teljesség igénye nélkül:
Meghívó:
MŰHELY – Beszélgetések a Líceumban – Gödöllői Református Líceum Gimnázium (grl.hu)
Berecz Péter riportja a Heti Naplóban jelent meg, Jukka szeptemberi magyarországi
látogatását kíséri, és a finn oktatásról sokat megtudhatunk belőle. 2:30-tól megjelenik
gödöllői alkalmunk néhány képben: https://fb.watch/nRWsYeZY8y/
A Parókia riportja az alábbi linken keresztül érhető el: Parókia – Tényleg könnyű a
finneknek? (parokia.hu)
Király Teodóra, Borbáth Gábor és Heltai Zsófia beszámolói alapján